بدون هیچ تاثیر محسوس، ۴ سال از فرمانداری «ویژه» گنبدکاووس گذشت

سلام گنبد | ۶ مرداد ۱۳۹۲ فرمانداری ویژه گنبدکاووس «با توجه به بافت جغرافیایی منطقه و با هدف توزیع بهینه و عادلانه خدمات و امکانات وزارت کشور» به تصویب هیات وزیران رسید و ۱۰ مرداد توسط معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. سه روز بعد یعنی ۱۳ مرداد هم این تصمیم رسانه‌ای شد.

این در حالی است که هنوز تعریف دقیقی از این عبارت (فرمانداری ویژه) در قانون ما وجود ندارد. با این حال استادان حقوق آن را واحدی تعریف کرده‌اند که از حیث اختیارات نسبت به شهرستان‌های هم‌تراز بالاتر بوده اما به پای یک استانداری نمی‌رسد. برای مثال ردیف بودجه‌اش مستقیم و بی‌واسطه از مرکز تعیین می‌شود.

برای داشتن یک فرمانداری ویژه باید ۲ شرط از ۳ شرط زیر وجود داشته باشد:

۱. جمعیت مرکز شهرستان بالاتر از ۱۲۵ هزار نفر باشد؛
۲. جمعیت شهرستان از ۲۵۰ هزار نفر عبور کند؛
۳. فاصله تا مرکز استان از ۱۲۵ کیلومتر بیشتر باشد.
به نظر می رسد گنبدکاووس شرط ۱ و ۲ را داشته است.

به هر حال، سوال اساسی این است که چه منافع سیاسی و یا اقتصادی متوجه این شهرستان از سال ۹۲ تاکنون شده است که اگر به عنوان فرمانداری ویژه انتخاب نمی‌شد، نمی توانست کسب کند؟

با مقایسه آمار رشد و جذب نیروی انسانی ماهر و سرمایه گذاری در استان، فاصله گرگان با گنبدکاووس روز به روز بیشتر شده است. حتی طرح منطقه آزاد اینچه برون – که کیفیت و مساحت آن به مرور زمان افت کرد – نمی‌تواند این خلا را پر کند.
البته این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که ضریب رشد اقتصادی خود گنبدکاووس در مقایسه با شهرهای کوچک همسایه اش بیش از پیش توسعه پیدا کرده است. این خصلت به خصیصه #تمرکزگرایی و نداشتن برنامه جدی برای توسعه از جانب مسئولین و مقامات در طول تاریخ استان ما مربوط است.

با این حال، می توان نتیجه گرفت این عنوان برای این شهرستان بیشتر جنبه روانی میل به استقلال و رشد بیشتر را تقویت کرده است و در عمل سودی برای مردم این شهرستان به ارمغان نیاورده است.

✍🏻 نویسنده: پوریا بای، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی

مطلب قبلیمطلب بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *