رفتن به بالا
  • سه شنبه - 8 اسفند 1396 - 19:42
  • کد خبر : ۴۷۱
  • مشاهده :  310 بازدید
  • چاپ خبر : 📝 اصیل بودن
مدل یا برنامه اقتصادی؟

📝 اصیل بودن

اون چیزی که شما رو از دیگران متمایز میکنه مدل اقتصادی نیست، بلکه برنامه اقتصادیه. مدل اقتصادی نگاهی کلی به ورودی، خروجی و نحوه پول درآوردن داره منتها برنامه اقتصادی به طرح خاص شما در مورد روابطتون با کلیه مسائل مربوط به مشتری ها، تامین کنندگان، کیفیت، تکنولوژی، تیم کاری، پیش بینی نوسانات، زمانبندی، برندسازی و قراردادهاتون داره.

یکی از ویژگی‌های آسان نمایِ کارآفرینی، کپی برداری از مدلِ ظاهری کارهای دیگرانه که اصولا و در کمال ناباوریِ کپی کنندگان، کار جدید به شکست منجر میشه. اما اشکال کار کجاست؟
فروشگاه، مرغداری، اپلیکیشن، رستوران، واحد تولیدی، گلخانه، واحد آموزشی، ساخت و ساز، واردات و صادرات، کارخونه، امور بازرگانی، دانشگاه غیرانتفاعی، کارگاه و مجله، …

اون چیزی که اکثر افراد تو کار دیگران میبینن، به قول معروف “مدل اقتصادیه” که به تنهایی ضامن موفقیت نیست، هرچند ظاهر و ساز و کارِ کار جدیدشون نقصی نداره. اما او چیزی که نمیبینن “جزئیات برنامه و نحوه کارکرد اقتصادیه”.
معادل این عبارت‌ها به این صورته
Business Model
Business Plan

اون چیزی که شما رو از دیگران متمایز میکنه مدل اقتصادی نیست، بلکه برنامه اقتصادیه. مدل اقتصادی نگاهی کلی به ورودی، خروجی و نحوه پول درآوردن داره منتها برنامه اقتصادی به طرح خاص شما در مورد روابطتون با کلیه مسائل مربوط به مشتری ها، تامین کنندگان، کیفیت، تکنولوژی، تیم کاری، پیش بینی نوسانات، زمانبندی، برندسازی و قراردادهاتون داره.

شما میتونین مدل اقتصادی هر نهاد بزرگی رو به راحتی پیدا کنین. بنز، آمازون، دیجی کالا، دانشگاه استنفورد، اکبرجوجه، سامسونگ، مجله تایم، شرکت شیمیایی بایِر، یونسکو و …
اما اگر بخواین از ساز و کار، روابط، فلسفه کاری، فرمولاسیون، قراردادها و نظام مدیریتیش سر در بیارین به سختی اون شاکله اصلی رو پیدا میکنین.

اما راه حل، طراحی برنامه خاص خودتون با در نظر گرفتن تمامی شرایط خاص شماست که منحصر به فرده. مخصوصا مولفه‌هایی که غیرقابل کپیه. مثل شرایط جغرافیایی، روابط شخصیِ خاص از جهت اعتبار، مطالعه بازار هدف و نحوه دسترسی به مواد و خدمات اولیه. این طوری برنامه‌ی اصیل خودتون رو دارین که هرکسی نمیتونه با شما رقابت کنه، حتی تو محصولات، خدمات و بازارهای کلاسیک و موجود، یعنی اون‌هایی که نمونه‌ها و مدل‌های موفقی هم در حال حاضر دارن.

برای شروع کار اصلا عجله نکنین، وقتی مدل و برنامه منسجمی داشته باشین و جواب همه سوالات رو پیش بینی کنین، کمترین چیزی که باید نگرانش باشین، سرمایه گذاره.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه