رفتن به بالا
  • سه شنبه - 8 اسفند 1396 - 19:31
  • کد خبر : ۴۶۸
  • مشاهده :  177 بازدید
  • چاپ خبر : 📝 رسانه را فدای طرح‌های نمایشی نکنید
شوک‌ آخر سال استاندار گلستان

📝 رسانه را فدای طرح‌های نمایشی نکنید

بررسی برنامه ریزی های گذشته در حوزه رسانه توسط دستگاه های اجرایی استان بخصوص استانداری نشان می دهد علی رغم همه تلاش ها اکثر لیست ها، گروه ها و کارگروه ها بیشتر جنبه نمایشی داشته و تقریبا می توان گفت هیچ! دست آورد چشمگیری در عرصه رسانه نداشته است.

روز یکشنبه لیستی تحت عنوان شورای راهبردی و مشورتی رسانه از سوی استانداری گلستان منتشر شد که در همان دقایق اولیه انتشار با عکس العمل های مختلف اصحاب رسانه مواجه شد. عکس العمل هایی که اکثر آن ها حکایت از گله فعالان رسانه از استاندار دارد.

استاندار گلستان خطاب به روابط عمومی استانداری، با اعلام این لیست ۱۲ نفره که شامل چهره های پیشکسوت در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ و رسانه استان می‌شود، خواستار ایجاد نقشه راه محتوایی در حوزه رسانه شده است.

اما دلیل واکنش فعالان رسانه ای استان به این لیست چیست؟

بررسی برنامه ریزی های گذشته در حوزه رسانه توسط دستگاه های اجرایی استان بخصوص استانداری نشان می دهد علی رغم همه تلاش ها اکثر لیست ها، گروه ها و کارگروه ها بیشتر جنبه نمایشی داشته و تقریبا می توان گفت هیچ! دست آورد چشمگیری در عرصه رسانه نداشته است.

این بار هم در اول قدم، فعالان رسانه ای استان معتقدند اصولا چنین برنامه ریزی، از سوی دولت، هیچ گاه موثر نخواهد بود و حتی در صورت تدوین نقشه راه محتوایی، که استاندار خواستار آن شده، هیچ گاه این نقشه قابل بهره برداری نخواد بود.
آسیب شناسی این لیست و اقدامات گذشته نشان می دهد:

در درجه اول گرچه شاهد حضور تنی چند از چهره های پیشکسوت عرصه رسانه در «شورای راهبردی و مشورتی رسانه» هستیم ولی در حال حاضر در این لیست، افرادی که مشغول به فعالیت اجرایی مستمر و موثر در بخش رسانه باشند، شاید به تعداد نصف انگشتان یک دست هم نرسد.

فعالان رسانه حاضر در لیست پیش از این در نشریات مکتوبی فعالیت داشتند که اکنون یا انتشار ندارد، یا انتشار آن منظم نبوده یا اگر هم منظم است فعالیت و بقای آن به فعالیت خبرگزاری ها بستگی دارد و در مجمع تمام برنامه ریزی های حوزه مدیریتی آنان به رسانه هایی وابسته است که در لیست مذکور حضور ندارند.

بعضی از افراد لیست فعالیت رسانه ای قابل توجهی نداشته و اکنون هم ندارند.

جنبه سیاسی برخی افراد ذکر شده پررنگتر از جنبه رسانه ای و حتی فرهنگی آن هاست و قطعا این مساله در برنامه ریزی های حوزه رسانه ای آن ها تاثیرگذار است.

در لیست مذکور خبرگزاری های استان که بار اصلی اطلاع رسانی را به دوش می کشند حتی یک نماینده ندارند و این در حالی است که با اصلی اطلاع رسانی استان بر دوش خبرگزاری ها و سایت های محلی است. در همین راستا جناب کرمانی، مدیر خبرگزاری ایرنا گلستان را شاید بتوان بزرگترین غایب لیست دانست. ایشان در دوره قبل پیشنهاد نقشه راه و سند رسانه های استان را پیشنهاد دادند و پیش از این هم سابقه مدیریتی در چند استان را داشته اند.

برخی افراد حاضر در لیست در بهترین شرایط مدیر یک کانال تلگرامی هستند که در ایده آل ترین حالت شاید اعضای واقعی کانال آن ها به ۳۰۰ نفر برسد. در شرایطی که خبرگزاری های استان هیچ نماینده ای ندارند، حضور مدیر کانال تلگرامی در لیست مشورتی بسیار سوال برانگیز است. از سوی دیگر کانال های پر مخاطب بسیاری در استان فعالیت می کنند که اعضای آن ها بیش از ۱۰ هزار نفر است و در صورت ضرورت حضور نماینده از سوی کانال های تلگرامی شاید نیاز باشد استاندار محترم در معیارهای انتخاب فرد اصلح تجدید نظر کند.

به طور دقیق مشخص نیست جامعه هدف برنامه های این لیست چه کسانی است و نقشه راه انجام شده توسط لیست قرار است هدایتگر کدام یک از بخش های رسانه ای استان باشد و اصولا قرار است توسط کدام فعالیت رسانه ای به اهداف برنامه ریزی شده توسط شورا دست یافت؟

این لیست در حالی بسته شده که نماینده خانه مطبوعات استان که به تازگی با مشار‌کت ۷۰ درصدی رسانه ها استان انتخاب شدند در آن مشاهده نمی شود. حال چطور می توان باور کرد این شورا بتواند در حوزه رسانه هم راهبردی باشد و هم مشورتی ولی به نماینده رسانه های استان پشت کند؟

شورای راهبردی در حالی قرار است در حوزه فضای مجازی برنامه ریزی داشته باشد که در بهترین شرایط ممکن است ففط ۲ نفر از اسامی منتشر شده تجربه موفقی در این کار داشته باشند و سایر افراد یا سابقه نداشته یا اگر هم فعالیتی داشته در قالب قراردادهای پیمانکاری کوتاه مدت بوده و نتوانسته اند فعالیت مستمر و موثر و با برنامه داشته باشند.

غایب بزرگ دیگر این لیست خبرنگارانی هستند که مدام در راستای اهداف توسعه ای استان قلم می زنند و مجدانه مطالبات خرد و کلان استان را در بخش های مختلف پیگیری می کنند. خبرنگارانی که بدون کوچکترین حمایت دولت در دورترین و محروم ترین بخش های استان حاضر شده اند و مطالبات استان و مردم استان را پیگیری می کنند. اکنون چطور می توان برای حوزه رسانه برنامه تدوین کرد ولی حتی یک نماینده از بین خبرنگارانی که در سرما و گرما مدیران استان را همراهی می کنند ولی همیشه بدترین شرایط نصیب آن ها می شود، در لیست حضور نداشته باشد؟

هدف دیگر این شورا همگرایی و هم راه ساختن افکار عمومی است. حال چطور می توان انتظار داشت در شرایطی که بعضی از چهره ها که توان مدیریت رسانه های تحت پوشش خود را نداشته و به دلیل عدم توانمندی در جذب مخاطب رسانه را به تعطیلی کشانده اند، بتوانند افکار عمومی را در این شورا همراه کنند؟

نکته آخر:

استاندار محترم گلستان در نشستی که با نماینده رسانه های استان داشتند اعلام کردند تا زمانی که مشکل اقتصاد استان حل نشود مشکل رسانه ها حل نخواهد شد.

لیست شورای راهبردی هم نشان می دهد گرچه استاندار محترم گلستان به فعالیت رسانه ای معتقد است و واحد روابط عمومی را برای بیشتر مطرح کردن نام خود فعالتر از گذشته کرده، اما با تفکر توسعه فعالیت های رسانه ای در استان، این لیست را نبسته است.

باید یادآور شد شاید با کمک رسانه بتوان بخشی از مشکلات استان را حل کرد ولی بدون حمایت رسانه قطعا نمی توان هیچ مشکلی را حل کرد.

در انتها باید تاکید کرد گرچه تمام اسامی مذکور از چهره های سرشناس و مطرح در حوزه فعالیت خود و بسیار مورد احترام فعالان رسانه استان هستند اما این شورای مشورتی نه در ایجاد نقشه راه موفق خواهد بود نه اجرای آن.

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه