آخرین عناوین
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۰:۴۱ ق.ظ
یادداشتی به قلم علی کمیلی :
تشابهات دو دشمن خونی!
در ادامه یادداشتی به قلم علیرضا کمیلی، از فعالان وحدت اسلامی با عنوان “تشابهات دو دشمن خونی!” می‌خوانید که به مقایسه‌ی “وهابیت با اهل سنت اصیل” و “انجمن حجتیه با شیعیان اصیل” و توجه به نقاط اشتراکی این دو دشمن خونی(!) می‌پردازد و غفلت از وحدت اسلامی را هشدار می‌دهد.

سلام گنبد | دیانت-عافیتدر ادامه یادداشتی به قلم علیرضا کمیلی، از فعالان وحدت اسلامی با عنوان “تشابهات دو دشمن خونی!” می‌خوانید که به مقایسه‌ی “وهابیت با اهل سنت اصیل” و “انجمن حجتیه با شیعیان اصیل” و توجه به نقاط اشتراکی این دو دشمن خونی(!) می‌پردازد و غفلت از وحدت اسلامی را هشدار می‌دهد. این یادداشت در سال ۹۳ در کتابی با عنوان “دیانتِ عافیت”  که مجموعه گفتارها و مقالات در باب تاریخ، عقاید و زمینه‌ی اجتماعی انجمن حجتیه است، توسط مرکز پژوهشی آموزشی کوثر به چاپ رسیده است.

تشابهات دو دشمن خونی!

عمده‌ی ما نسبت به “التقاط” و “ظلم” و “استکبار” مواضعی شفاف و نقدهایی متقن داریم، اما به “تحجر” که می‌رسیم پایمان می‌لنگد! حتی نفاق سیاسی را بهتر از نفاق ایدئولوژیک تشخیص می‌دهیم! شاید به این دلیل که موارد همرنگی ما با متحجرین بسیار است و هاله‌ای از تقدس نیز در پس مصادیق متشرعینی چون ایشان وجود دارد که ما نیز دلداده‌ی آن‌هاییم. از همین روست که در سخنان عالم بصیر و مجاهد در صحنه‌ای چون امام (ره)، تعابیر تندی چون “روحانی‌نما”، “مقدس نماهای متحجر و بی‌شعور”، “مارهای خوش خط و خال” و… می‌بینیم ولی خودمان نسبت به این جریان، موضعی نداریم!

سختی کار آنجا بیشتر می‌شود که می‌بینیم حضرت امام پس از دسته بندی انجمنی‌ها، درباره‌ی فردی که او را مردی صالح می‌شمرند، چنین می‌گویند: “اینها یه تکالیف شرعی خودشان هم عمل می‌کردند و نهی از منکر هم می‌کردند و امر به معروف هم می‌کردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی‌آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند.” شاید با شنیدن این جملات فی‌البداهه چنین ذهنیتی در عمده‌ی ما تربیت شدگان فقه فردی متبادر شود که “خب! اگر صرفاً متشرع بود جای اشکال داشت ولی مگر بالاتر از امر به معروف و نهی از منکر هم تکلیفی بر دوش ماست؟! پس چه جای گلایه؟!”

حضرت امام در ادامه، رواج این تفکر که “ما تکلیفی نداریم”، “باید سیاست و حکومت را به اهلش واگذاریم”. همچنین “هر عَلَمی قبل از ظهور، عَلَم باطل است” را ساخته‌ی دست استعمار می‌دانند. جالب‌تر اینکه ایشان اذعان می‌دارند که این دسته از روحانی‌نماها، به روحانیون انقلابی و زجر کشیده، تهمت “وهابی بودن” می‌زنند! امام این “حجتیه‌ای‌ها” و “ولایتی‌ها” را مصداق تحجر و سکوت شرم‌آور می‌دانند.

حال، چنانچه میدانیم، حجتیه‌ای‌ها، سالهاست که بزرگترین دشمن “شیعه” را “وهابیت” میدانند و با استفاده از شبکه‎‎های ماهوارهای و سایت‌های متعددشان – بهزعم خود – به مبارزه با ایشان مشغول‌اند و همچون گذشته هر خطی جز این خط را انحراف از اولویت‌ها و اصول ولایتی‌بودن میدانند!

کسی در انحراف و خباثت وهابیون حرفی ندارد و چنان‎چه مبرهن است، یکی از خطرهای فعلی که “جهان اسلام” را تهدید می‎کند، این فرقه‌ی جعلی استعمار‎ساخته است و البته هر وهابیت‌ستیزی انجمنی نیست، اما سخن بر سر آن است که وهابیت‎ستیزی باید به سبک چه‎کسی صورت پذیرد؟! سبک امام و رهبری و عالمان بصیر شیعه یا سبک حجتیه‌ای‌ها؟! شاید در بازخوانی مدل بهاییت‎ستیزی انقلابیون و حجتیه‌ای‌‎ها در قبل انقلاب، درس‌‎های خوبی نهفته باشد.

حجتیه-وهابیت-2

آن‎چه در این مجال بدان خواهیم پرداخت، مقایسه “وهابیت با اهل سنت اصیل” و “انجمن حجتیه با شیعیان اصیل”، و توجه به نقاط اشتراک این دو دشمن به ظاهر خونی(!) است. در خلال مباحث، نکاتی را پیرامون سوالات فوق نیز متذکر می‎شویم:

اصل‌سازی فروع

هر دو فرقه، این ویژگی را دارند که از برخی فروع، اصل ساخته‌اند و چنان آن را گسترش داده‌اند که به حیاتی‌ترین مسئله بدل شده و از این‎رو از دیدن مشترکات بازمانده‌اند. وهابی‌ها، شیعیان را خطر اصلی جهان اسلام معرفی می‎کنند، حال آن‎که حداقل در مسائل اساسی چون اعتقاد به خدا، پیامبر، قبله، کتاب و حتی بسیاری از مسائل فقهی با آن اشتراک دارند. انجمنی‌‎ها نیز در این‎سو همان کار را کرده‌اند!

ناگفته نماند که سیاست خطرناک “وهابی‌نمایی اهل سنت” به منظور سد کردن راه تقریب شیعه و سنی، سیاست استعماری کثیفی است که چند سالی است پیگیری میشود و اتفاقاً انجمنی‌ها نیز به استقبال این تله رفتند و برای بستن راه وحدت مذهبی، به وهابی‌نمایی همه‌ی اهل سنت دامن زدند!

بدیهی است که یکی از دشمنان مهم ما وهابیت است، ولی چون اولویت‌نشناسی و تغییر جای اهم و مهم ویژگی اصلی انجمنی‌هاست، از این دشمن به مهمترین دشمن تعبیر کرده و سیاستگذاران بین‎المللی ظلم و فساد را به فراموشی سپرده‎اند! بر همین مبنا با وهابیونی که شیعه را دشمن اصلی خود می‎انگارند نیز می‎توان محاجه کرد و پرسید که آیا حتی بر اساس اصول قرآن و سنت، مبارزه با مستکبرانی که این‎گونه در حال استثمار جهان و کشتار مسلمانان‌اند، بر مبارزه با شیعیان تقدم ندارد؟!

ظاهربینی و جزئی‌نگری

هر دوی این جریانات، مبتلا به مرض جزئی‌نگری و ظاهربینی‌اند. برخی نگرش‎های غلط و رفتار‎های بدون اولویتی که از این جریانات دیده می‎شود ریشه در جزئی‌نگری و ظاهربینی آنان دارد. این جریانات فارغ از رفتار تقابل گرایانه‌شان با یکدیگر، تمایزی نیز نسبت به هم‌طرازان خود دارند که عمده‌ی آن همین نگرش مناسکی به دین است.نگاه فردی، بسته و متحجرانه به دین باعث شده تا حساسیت‌‎های اینان نیز به سمت و سویی خاص گرایش یابد.

هر دو گروه نسبت به هر نوع اجتهاد روزآمد از دین موضع می‎گیرند. البته این بدیهی است که آن‎که نگاهی صرفاً فردی و به‎دور از لوازم نگرش‎های حکومتی به آموزه‎‎های دینی دارد در مقابل موضوعات جدید، پاسخگو نخواهد بود، لذا در برابر آن‎‎ها مواضعی نامناسب خواهد گرفت. تأکید این جریانات بر دوری از مسائل سیاسی مهم مبتلا‎به جهان اسلام و کشور‎های مسلمان، نشانه‎ای دیگر از این نوع تفکر است.

انجمنی‌ها که چنین سینه‌چاک شیعیان‌اند، در نقاطی حساس، پرده‌ی رسوایی‌شان به کنار رفته و صورت حقیقی‌شان هویدا شده است! حزب‌الله لبنان با اینکه شیعه است، ولی چون در مقابل صهیونیست‌های خبیث و نه مثلاً وهابی‌ها میجنگد، شایسته‌ی تقدیر جانانه و حمایت مردانه نیست و شیعیان مظلوم کویته‌ی پاکستان نیز به جرم حضور در راهپیمایی روز قدس، بهدلیل حضور در اقدامی سیاسی، بایسته‌ی حمایت و دادخواهی نیستند! در آن سو نیز حزب‌الله لبنان و حماس، با اینکه مردانه در مقابل صهیونیست‌ها جنگیده‌اند، اما بهدلیل آنکه از خط اصلی(!)مبارزه فاصله داشته‌اند، توسط علمای وهابی تکفیر میشوند!

حجتیه-وهابیت

انحراف از خط اصیل

هر دوی این جریانات، جریاناتی انحرافی‎اند. بدین معنا که از خط اصیل شیعه و سنی فاصله‌ی بسیار دارند. انجمنی‌‎ها آن‎که را علیه وهابیت اقدام می‎کند را اصیل می‎دانند، ولی اگر طلبه‎ای در حال جهاد در راه اعتلای نام اسلام در جهان و تحکیم جایگاه حکومت اسلامی باشد، او را آخوند حکومتی و جیره‌خوار و منحرف می‎نامند!

وهابیت نیز انحرافی اساسی از جریان اصیل اهل سنت دارد. جریان ارزشمندی که از دیرباز حب اهلبیت را با خود داشته و در کنار شیعیان به مبارزه با ظالمان جهان مشغول بوده و امروز نیز همان راه را ادامه میدهد. آنچه امروز در حرکت مجاهدان حماس و جهاد اسلامی یا کشتی آزادی ترکیه و… بهخوبی مشهود است؛ تا جاییکه میتوان آنان را “شیعیان سیاسی و سنیان فقهی” نامید.

مشکوک و استعمار ساخته

هر دوی این جریانات بنا بر اظهارات صریح بزرگان و همچنین برخی کد‎های تاریخی، مستقیماً یا غیرمستقیم، متأثر از سیاست‌‎های خباثت‌آلود استعمار بوده‌اند و از بدو تشکیل می‎توان مصادیق همسویی آنان با سیاست‌‎های استعماری را رصد نمود. البته بدیهی است که سازه‎‎های استعماری نیز باید بر روی بستر‎هایی مناسب بنا شوند که نگرش‎‎های خاص و غلط موجود، همان بستر‎ها بوده است که استعمار آن‎‎ها را محمل گسترش آن فکر غلط قرار داده است.

یاور عملی استکبار

این دو جریان در نتیجه‌ی کارهایشان نیز اشتراک دارند که آن همراهی عملی با سیاست‌‎های مستکبران جهان کنونی است. این‎که عالِم نادانی در بحبوحه‌ی اوج‌گیری جریان قرآن‌سوزی که به وحدت مسلمانان در مقابل آمریکا منجر شده بود، به همسر پیامبر (صلی‎الله علیه و آله و سلم) توهین روا نموده و تمرکز را از جنایتکاران بازمی‎گرداند، به جیب چه‎کسی سود می‎رساند؟! این‎که میلیون‌‎ها مسلمان که شأن‌شان از کعبه بالاتر است، در عراق و افغانستان و فلسطین و سودان مورد هتک حرمت و کشتار قرار گرفته باشند و باز حکم به تکفیر شیعیان و انتحار در میان آنان داده شود، همسویی عملی با اشغالگران و صهیونیست‌‎ها نیست؟!

همین‌جا، برخی حضرات در مقام محاجه، یقه‌ات را میگیرند که دیدی ما گفتیم وهابیت خطر اصلی است؟! آیا باید این عملیات‌های انتحاری را ببینید تا به حرف ما برسید؟! اما از این ساده‌دلان باید پرسید که چرا دست‌نشانده‎‎های انگلیسی وهابیت، نورعلی شوشتری و محمدزاده و برهان‌عالی و شیخ‌الاسلام را میزنند ولی با این علمای به ظاهر دوآتشه‌ی دشمن خود، کاری ندارند؟! آیا خطر اینان که به ظاهر در حال رسواسازی وهابیت‌اند برایشان بیشتر از کسانی که منادی وحدتاند و خادم ملت، نیست؟!

بهنظر میرسد عدم نقد رویکرد و مبانی مورد ادعای اینان از شیعی‌گری کار را بهجایی رسانده که برخی تصور میکنند مسئله “وحدت” صرفاً سیاسی است و تفاوت انجمنی‌ها با دیگران فقط در ابراز اختلافاتی است که ما معتقدیم مصلحتاً نباید بیان نمود! وگرنه ما نیز قلباً به کشتار سنی‌ها توسط صهیونیست‌ها رضایت میدهیم! وااسفا از جهل حاکم و کم‌کاری مفرطی که در زمینه‌ی وحدت هست!

  1. مهدی   مرداد ۹, ۱۳۹۴  

    شما فکر میکنید دارید وحدت بین شیعه و سنی رو زیاد کنید ولی با این کار ها نه تنها مانع وحدت هستید بلکه دارید وحدت بین خود شیعیان رو هم از بین میبرید

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 14 Thumb down 1

  2. بچه هیئتی   مرداد ۹, ۱۳۹۴  

    حلا که آبروی خیلی ها رو بردید و به بعضی ها تهمت زدید چه فایده؟؟؟

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 14 Thumb down 1

  3. رهگذر   مرداد ۸, ۱۳۹۴  

    سلام
    من این مقاله رو وقتی قرائت کردم که مقدمه آقای سرایلو برداشته شده بود.
    این مقاله فی نفسه نه تنها مشکلی ندارد بلکه مطالب مفید فایده ای رو هم آورده است.
    منتها وقتی در شبکه های موبایلی تصاویر مربوطه قبل از حذف را دیدم واقعا یکه خوردم.چرا که قیاسی که صورت گرفته بود از روی عدم بصیرت نسبت به موضوع بود.
    فی الحال شجاعت در آن است که نویسنده مقدمه از تمام افراد برگزار کننده این برنامه دلجویی نماید و با عدم تکرار این مطالب نسنجیده از کمرنگ شدن یک سایت ارزشی در بین نیروهای ارزشی شهر جلوگیری شود.

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 14 Thumb down 2

  4. جواد   مرداد ۵, ۱۳۹۴  

    فقط میخواستن خودشون رو نشون بدن..
    متاسفم واقعا…
    شماها خودتون مهم ترین عامل تفرقه اید

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 19 Thumb down 3

  5. امیرحسین م   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    برای نویسنده این مقاله متاسفم…
    چرا عاقل کند کاری که باز آید پشیمانی…
    چرا همون اول بیشتر تامل نمیکنید که الان مشغول پاک کردن و حذف کردن مطالبتون بشید…
    کاسه داغتر از آش نشید لطفا…

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 22 Thumb down 2

  6. بهنام   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    اصل و اساس «داعشی بودن» شامل داشتن روحیه ای تکفیری است که هر کسی را به جرم داشتن اختلافی اندک با فکر من، یا نوع برداشت من از دین، کافر و دشمن بخوانیم و جواز طرد و نفی عملی یا نظری او و تمسخر و تحقیرش را بدهیم.

    از این منظر خیلی از ما که در عمل دشمن داعش هستیم، روحیه ای داعشی داریم. این مساله در میان جریانات سیاسی و اجتماعی جامعه ما نیز دیده می شود! اصولگرا و اصلاح طلب و باز حتی در میان خود این جریانات، بیاناتی رد و بدل می شود که بوی تکفیر می دهد!

    حال آنکه روحیه پیامبر صلی الله علیه و آله که خداوند او را «اسوه حسنه» و صاحب خلق عظیم برای ما معرفی کرده است حتی با کفار چنان بود که «لعلک باخع نفسک…» در شان او نازل شد. چه بسیار است فاصله جامعه ای که اخلاق و محبت محور روابط اجتماعی او را تشکیل می دهد و جامعه ای که نفرت و کینه ورزی مبنای مناسبات اجتماعی آن است.

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 18 Thumb down 2

  7. شیخ   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    با سلام . ای کسانی که نگران وحدت هستید بدانید در مباحث مختلف خودم از زبان علمای اهل سنت شنیدم که آنها هم عزادار تخریب قبور ائمه بقیع هستند. و متاسفم از اینهمه کج فهمی و بی تدبیر حرف زدن . واما شما دلسوزان وحدت بدانید شمایی که باعث تخریب مجلس تخریب قبور ائمه بقیع شدید با همهان افرادی محشور می شوید که گلستان بقیع را تخریب کردند.

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 22 Thumb down 3

  8. مهدی   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    سلام
    واقعا برای سلام گنبد به خاطر این مقاله متاسفم
    نه کسی در گنبد تخریب بقیع را کار اهل سنت میداند و نه اهل سنت اصیل شهرسان نسبت به این قضیه حساسند
    بلکه اینگونه مراسمات اتفاقا باعث مرزبندی و اگاهی دادن مردم نسبت به فتنه وهابیت و سلفیه میشود و از مصادق اگاهی بخشی نسبت به فتنه داعش و وهابیت در زمان حاضر میشود
    و به جای اینکه سلام گنبد به ان اعتبار و ارزش ببخشد ان را زیر باد تند انتقاد گرفته ؛و این تنگ نظری را به خرج داده است
    مگر نه اینکه بنرهای شهدای یمن در همین شهر گنبد همین الان هم نصب است ایا این مسله موجب تحریک اهل سنت شهرستان شد
    تخریب قبور بقیع مگر ربطی به اهل سنت دارد ؛اتفاقا بعد از خواندن مقاله شما بیشتر انسان منحرف میشود
    البته متاسفانه برخی نقزها به بچه های سلام گنبد وارد است

    مثل اینکه نشستن چهار دختر و پسر مختلط برای یه کار مشترک میشوند فرهنگ و مراسمات عزاداری سید الشهدا میشوند متحجرین بی دین

    یا کنسرت موسیقی رستاک میشوند ارزش و فرهنگ اجتماعی اما مراسمات مذهبی هیات میشوند سبب گمراهی و دین مناسکی

    و….که تفکرات اینگونه سلام گنبد کم هم نیست

    و این را نمیدانیم مگر به خاطر غرب زدگی یا فهم درستی نداشتن اعضا یا مدیر این سایت از دین و فرهنگ اسلامی
    متاسفانه بارها فرهنگ های ضد دینی توسط بچه های این سایت به عنوان فرهنگ صحیح ارزش گذاری شده اند
    امید داریم قدری در مقالات و مطالب تامل شود
    بچه های سلام گنبد را دوست داریم و از اینکه در نقد رک بودیم پیشاپیش عذر خواهیم

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 21 Thumb down 3

  9. امیرمحمد   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم بحث ترین نظر! واقعا؟! Thumb up 1 Thumb down 10

  10. محسن قاسمی   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    سلام آقای سرایلو،بامتن نوشته شمامخالف هستم زیراسبب اختلاف بیشتربین شیعه وسنی میشود

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 78 Thumb down 2

  11. موحد   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    با سلام چند سوال دارم از محضر دوستانی که این مطلب را نوشتند و یا نقل میکنند: اول اینکه جه ارتباطی بین مساله تخریب بقیع با برادران اهل سنت هست؟اگر ارتباطی هست که نمیشود نام برادر بر آنها گذاشت،اگر نیست پس این خلط مبحث برای چه؟شاید بگویید ارتباطی نیست اما اهل سنت به خود میگیرند!در جواب باید گفت ممکن است اهل سنت خیلی چیزها را به خود بگیرند مثلا درجریان حمله وهایت به یمن و حرکات اخیر درسوریه و…ایران انها را محکوم کرد ودر سطح کشور بنرهایی علیه وهابیت زده شد و همچنان ادامه داردآیا صرف اینکه ممکن است اهل سنت به خود بگیرند و تفرقه ای خیالی اتفاق بیفتد ایران عزیز هیچ حرکتی نکند؟مگر احترام قبور بقیع کمتر است از احترام شهدای یمن و…آیا در محکومیت آن جریانها کسی چیزی گفت متهم شد به انجمن حجتیه؟چه میشود که این جور جاها ندانسته سخن میرانیم؟ دوم اینکه این عزیزانی که سخن از انجمن حجتیه میرانند آیا یک بار از نزدیک یک عضو از این انجمن را دیده اند؟ اصلا میدانند در شهر گنبد چه کسانی عضو این انجمن هستند؟تا آنجایی که ما میدانیم دوستانی که این مراسم را بر پا کردند هنوز تاریخچه این انجمن را هم نمیدانند چه برسد به عضویت درآن و…بخصوص مداح معروف این شهر که در این جلسه با اطلاع از موضوع دعوت میشود!!!آیا ایشان هم انجمنی هستند؟خوب است کمی دقت کنیم کجا چه بگوییم!برای آگاهی بیشتر کافی است کمی تاریخچه این انجمن را مطالعه بفرمایید والبته صرفا بخاطر آگاهی و الا مساله اصلی ما ،دغدغه ما واقعا این نباشد که انجمن چیه و انجمنی کیسن! دغدغه اصلی ما بسیار مهمتر از این دست مسائله!آیا زمانی که آن امام غریب ندای هل من ناصر سر میدهد فرصتی هست برای این دسته بندیها؟!!

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 35 Thumb down 3

  12. سلام گنبد   مرداد ۲, ۱۳۹۴  

    توضیح : مقدمه این مطلب حذف و عکس‌ها تغییر کرد.
    تشکر از توجه شما

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 19 Thumb down 6

  13. hossein   مرداد ۲, ۱۳۹۴  

    سلام
    و خسته باشید
    خدمت شما عرض کنم که اول از همه خوب نیست بچه هایی که دارن برای این نظام زحمت میکشن را بدون هیچ سندی به فرقه های مختلف مرتبط کنید
    این تهمت زدن هست!!!
    دوم اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری ما باید جذب حداکثری داشته باشیم و دفع حداقلی
    شما با این کارتون خیلی از بچه مذهبی ها رو سرد خواهید کرد
    سوم اینکه چرا شما از این دیدگاه نگاه نمیکنید که این مراسمات بهانه ای هست برای محکوم کردن جنایات آل سعود
    کم تو یمن و کشور های دیگر دارن جنایت میکنن؟
    چهارم اینکه این مراسم چه ربطی به اهل سنت دارن
    مگر اهل سنت قبور بقیع را تخریب کردن!!!
    خیر . وهابیون هستن که اینکار را کرده اند و حساب اهل سنت با وهابیون کاملا جداست
    پس ناراحتی در این بخش نباید باشد و یا بهتر بگم نباید تشنج ایجاد کرد
    پنجم اینکه شاید برخی از دوستان باید بیشتر دقت کنند تا حرفی نزنند که مجموعه ای زیر سوال برود یا پوستر اون مجموعه را به تصویر بکشن
    چه بسا این اتفاق افتاده و متاسفانه ابروی یک مومن و یا یک مجموعه را در نظر نگرفتین
    و من الله توفیق

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 33 Thumb down 6

  14. شاهچراغ   مرداد ۲, ۱۳۹۴  

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم بحث ترین نظر! واقعا؟! Thumb up 6 Thumb down 13

  15. استیری   مرداد ۲, ۱۳۹۴  

    سلام.متاسفانه نویسنده مقدمه این یادداشت الفاظی به کار برده که جای تامل دارد:
    ۱_به صورت هماهنگ
    ۲_امسال گویا این پدیده
    ۳_مصون از برافروختن کینه توزی های مذهبی
    ۴_تذکر بزرگان
    ۵_خطر تحجر
    تخریب قبور بقیع توسط وهابیون صورت گرفته و هیچگونه نسبتی با اهل سنت و در کنار ای هیچ ربطی به وحدت ندارد.
    حساسیت شما بیش از حد می باشد .

    خیلی پسندیده! شما هم می‌پسندید؟ Thumb up 39 Thumb down 4

ثبت دیدگاه

(1) دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سلام گنبد در وب سایت منتشر خواهد شد.

(2) پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

(3) پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام:

رایانامه:

متن:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.